Tunaikan Tanggungjawab Sebagai Pengundi

Tunaikan tanggungjawab sebagai pengundi besar maknanya di sebalik perkataan tunai tanggungjawab ini. Banyak perkara boleh dikaitkan dengan perkataan ini. Namun di sini saya ingin melemparkan sedikit pandangan mengenai tunaikan tanggungjawab anda sebagai rakyat.


5 Mei 2013 adalah tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 di mana rakyat perlu mengundi dalam menentukan barisan kerajaan yang akan mewakili rakyat dan seterusnya memegang mandat dalam pentadbiran negara. Walaupun 1 undi dari setiap individu, undi kita tetap bermakna kerana undi kita boleh menentukan kemenangan dan kekalahan seseorang calon seterusnya menentukan parti yang bakal mentadbir Negara Malaysia yang kita cintai ini. Memandangkan undi dari setiap rakyat amat penting kerana undi itu menentukan barisan mana pilihan rakyat untuk mentadbir negara Malaysia, maka pemilihan wakil rakyat amat penting. Sekali tersilap merana selama 4-5 tahun untuk menunggu pilihanraya akan datang. Oleh itu sebagai rakyat, kita perlu bijak mentafsir semua manifesto dan janji-janji calon/parti pilihanraya agar memilih calon/parti yang benar-benar menunaikan janji kepada pengundinya dan bukan hanya janji-janji kosong sahaja.  Calon yang bakal kita pilih juga haruslah seorang yang mampu membawa satu perubahan dan kemajuan untuk kawasan kita supaya dapat dinikmati oleh seluruh rakyat.

Adalah amat penting sebagai rakyat untuk memberikan sokongan kepada mana-mana pilihan parti yang menjadi undi di dalam pilihanraya. Namun masih ada segelintir rakyat bersikap acuh tidak acuh dengan pilihanraya dan ada juga yang berpendapat yang buat apa nak kisahkan dengan pilihanraya kerana bukan untungkan diri mereka tetapi hanya menguntungkan wakil rakyat itu. Ada juga berpendapat kalau tidak pergi mengundi hanya 1 undi sahaja yang kurang. Dan ada juga yang malas dan tidak kisah mengenai pilihanraya sehingga tidak turun mengundi serta masih ada yang layak mengundi tidak mendaftarkan diri di SPR. 
Bagi rakyat Malaysia sedarlah kerana ini tanggungjawab anda dalam menentukan pemimpin kita di Malaysia. Tindakan anda hanya mementingkan diri sendiri akan memberikan impak kepada keputusan pilhanraya. INGAT.. tanggungjawab sebagai rakyat yang menentukan proses pemilihan kerajaan di sesebuah negara demokrasi. Tanpa sokongan rakyat, tiada parti ataupun mana-mana individu akan dapat mandat sebagai kerajaan dan juga wakil rakyat.

Semoga pilihanraya Umum pada 5 Mei 2013 ini berjalan dengan lancar, aman dan makmur.
UNDI ADALAH RAHSIA... JALANKAN TANGGUNGJAWAB ANDA SEBAGAI PENGUNDI..

0 comments: